Dari SMAKJ ke DARUL QURAN

Alhamdulillah & selawat dan salam bt junjungan besar Nabi MUhammad dan para sahabat..

hmm...sedar x sedar lagi 1 sem je tggal blajar di DQ.bnyak rasanya pngalamn hdup yg sudah dtimba..kdg2,rasa x nak tggalkn bumi barakah ni.tp,apakn daya,roda khidupan akan sntiasa berpusing wlaupn hati ini kdg2 mmbrontak dan walaupun kita x mahu.

dah 2 sem di dq.rasa mcm baru smalm msuk dq.x lama lg dah kna bercmpur dan bmbg masyarakt..kdg2 tmbul ktakutan di hatiku.adakah diri ini kuat utk mmbantu mmbmbg msyarakat..????
persoalan yg rasanya hanya dri ini bleh dijawab..

bkan sng mahu mndidik jiwa..ana ada baca bku IHYA' ULUMUDDIN karangan IMAM AL-GHAZALI,dalam bku ni ada mgatakan bkan sng utk brubah,tp,prubahan itu perlu.dan usaha utk ke arah itu mesti bertrusan..

macam2 perasaan yang kdg2 mnyelubungi diri ni bila dah dekat nak habiskan 30 juzu' al-quran ni.takut,gembira,ta'jub pun ada..terkejut pun ada..mmg klu difikirkan tntg pngalamn diri yang hina ni..hmm...menghitng perjalanan dari SMA KHAIRIAH,SGAMAT ke SMAKJ,KLUANG sterusnya ke DQ..

satu perjalanan yang ALLAH dah aturkan sejak azali lagi dan sudah tertulis di luh mahfuz since ana blum wjud lagi..SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH ats kurniaan ALAHI krana mmberi pluang utk diri ini menghafaz,mengamal dan mempelajari ilmu dari KITABUHU..

kadang2 rasa jga di hati ni terlintas juga rasa diri ni x layak utk mmikul tggjawab yg besar dan berat ni..tp,ana tetap yakin pada Firman ALLAH TAALA yg berbunyi LA TUKALLIFU NAFSAN ILLA WUS A'HA..aku terus kuatkan azam dan keazaman utk mngubah diri ini ke arah yang lebih baik dgan bmbingan AL-QURAN..INSYAALLAH..

bukan senang utk berubah..

pengorbanan yang besar amat diperlukan dan dugaan pasti akan datang menguji sama ada kita benar2 mahu berubah @ cuma hangat2 tahi ayam sahaja..

Semoga ALLAH merahmati diri ini yang mahu berubah ke arah jalan yang sentiasa DIREDHAINYA...

0 comment: